Ehdota Espoosta paikkaa siirtolapuutarha-alueelle

(Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen tiedote 22.3.2011)

Espoon siirtolapuutarhayhdistys järjestää kaikille avoimen ideointikilpailun siitä, minne Espooseen voitaisiin kaavoittaa uusia siirtolapuutarha-alueita. Ideoita kerätään huhtikuun loppuun asti.

- Tavoitteena on kerätä runsaasti ideoita siirtolapuutarha-alueiden paikoiksi. Yhdistyksen työryhmä käy tämän jälkeen läpi ehdotukset, ja ehdottaa toukokuussa Espoon kaupungille kymmentä tai viittätoista parasta paikkaa jatkoselviteltäväksi, kertoo Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen varapuheenjohtaja Tony Hagerlund.

Espoon siirtolapuutarhayhdistyksellä on jo runsaasti ideoita siirtolapuutarha-alueiden paikoiksi, mutta lisää ideoita kaivataan.

- Tavoitteena on, että siirtolapuutarhaan pääsisi julkisilla liikennevälineillä. Myös yleinen uimaranta tai uimahalli lähettyvillä olisi hyvä asia. Kaupan tulisi löytyä vähintään pyörämatkan päästä ja lähistöllä tulisi olla ulkoilumahdollisuuksia, jatkaa Hagerlund.

Espoon siirtolapuutarhayhdistys on kiinnostunut toteuttamaan Espooseen useita perinteisiä siirtolapuutarha-alueita.

- Haluamme tarjota espoolaisille mahdollisuuden ekologiseen mökkeilyyn lähellä kotia, omakustannehintaan. Espoosta puuttuu kokonaan yhteisöllisesti toteutetut, perinteiset  siirtolapuutarha-alueet, joita muissa kaupungeissa on runsaasti.

Ehdota sijaintia sähköpostitse

Kaikissa ehdotuksissa olisi hyvä ilmetä seuraavat tiedot:

• Tarkka tieto kyseisestä paikasta (osoite, linkki kartalle jne.).
  • Perustelut miksi kyseinen paikka olisi mielestäsi hyvä paikka siirtolapuutarhalle.
  • Tieto maanomistuksesta ja alueen kaavamerkinnästä, jos näistä tiedät.
  • Omat yhteystiedot, jos haluat osallistua arvontaan. Voit myös osallistua nimettömänä tai nimimerkillä.

Lähetä ehdotuksesi sähköpostitse Tony Hagerlundille (etunimi.sukunimi@gmail.com). Kuvaa tällöin mahdollisimman tarkasti kyseinen paikka, voit myös laittaa mukaan linkin johonkin karttapalveluun havainnoillistamaan tarkkaa sijaintia.

Kaikkien ehdotuksen ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan siirtolapuutarha-aiheisia palkintoja.

Ensimmäiset viisi ehdotusta esitellään yleisötilaisuudessa huhtikuussa

Espoon siirtolapuutarhayhdistys järjestää asukastilaisuuden siirtolapuutarha-alueiden kaavoittamisesta Espooseen keskiviikkona 6.4. Paikan päällä ovat asiaa pohtimassa Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Markku Markkula ja varapuheenjohtaja Tiina Elo.

Yhdistys esittelee tilaisuudessa viisi parasta siihen mennessä tullutta ideaa siirtolapuutarha-alueen paikaksi.

Tilaisuus järjestetään Espoon keskuksessa Entressen kirjaston sinisessä salissa kello 18-20. Vapaa pääsy, ei ilmoittautumista.

Tony Hagerlund, Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen varapuheenjohtaja,
gsm 050 544 3323, etunimi.sukunimi@gmail.com

Espoossa on tällä hetkellä yksi siirtolapuutarha-alue, Puolarmaarissa. Leppävaaran Säteriin on rakenteilla uusi siirtolapuutarha-alue, ja Niipperiin sellainen on suunnitteilla. Kaikki kolme aluetta on toteutettu tai toteutetaan osakeyhtiömallilla. Espoon siirtolapuutarhayhdistys haluaa toteuttaa uusia alueita myös perinteisesti, yhdistyspohjaisesti ja omakustannehinnalla.