Espoon siirtolapuutarhahdistys ehdottaa Espooseen kymmentä uutta siirtolapuutarha-aluetta

(Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen tiedote 11.6.2011)

Espoon siirtolapuutarhayhdistys esittää, että Espooseen voitaisiin kaavoittaa siirtolapuutarha-alueet muun muassa suunnitteilla olevaan Finnooseen, Suvisaaristoon, Sunaan, Kirkkojärvelle ja Kauklahteen. Yhdistys keräsi kevään aikana espoolaisilta ehdotuksia siirtolapuutarha-alueiden paikasta. Kymmenen parhaan sijainnin joukkoon valikoituivat myös Suurpelto, Latokaski, Bodomjärven pohjoispuoli, Rastaala sekä Hista.

- Ehdotuksia kerättiin avoimena ideointikilpailuna. Siirtolapuutarhayhdistyksen työryhmä kävi toukokuussa läpi ehdotuksien hyviä ja huonoja puolia, lisäsi mukaan omia ideoitaan ja päätyi ehdottamaan näitä kymmentä paikkaa kaavoitettavaksi siirtolapuutarha-alueiksi, kertoo Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen varapuheenjohtaja Tony Hagerlund.

Kaikilla kymmenellä ehdotetulla alueella on kaupungin omistuksessa olevia maa-alueita. Yhdistys painotti myös sitä, että alueille pääsee julkisilla kulkuvälineillä eikä kauppaan ole kovinkaan pitkää matkaa.

- Tavoitteenamme ovat kaupunkikuvaa täydentävät, ekologiset siirtolapuutarha-alueet jonne pääsee muutoinkin kuin omalla autolla. Jos Espoon siirtolapuutarhayhdistys saa alueita toteutettavakseen, pääsevät espoolaiset mökkeilemään omakustannehintaan. Omakustannehinta yhdistettynä maltilliseen toteutukseen takaa sen, että lukuisilla espoolaisilla perheillä olisi mahdollista mökkeillä kodin lähellä, korostaa Hagerlund.

Tony Hagerlund, Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen varapuheenjohtaja, gsm 050 544 3323

Kymmenen Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen ehdottamaa paikkaa siirtolapuutarha-alueille

Espoon siirtolapuutarha-yhdistys ehdottaa allaesiteltyjä alueita kaavoitettavaksi siirtolapuutarha-alueiksi. Kaikki ehdotetut paikat sijaitsevat alueilla joissa kaupungilla on maata omistuksessaan. Ranskalaisin viivoin on listattu alueiden hyviä ja huonoja puolia, sekä muita huomioitavia asioita.

Näytä Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen kymmenen ehdotus siirtolapuutarhojen paikaksi. suuremmalla kartalla

Bodom-järven pohjoisranta ja Pakankylä sekä Kaisankodin pohjoispuoleiset pellot

• Runsaasti kaupungin omistamaa maata, potentiaalisia alueita on useita.
  • Hyvää on ,että Oittaan ulkoilukeskus ja uimaranta on noin 3 km päässä.
  • Kaisankoti palveluineen on lähellä.
  • Positiivista on myös, että Myllyjärven uimaranta on lähellä
  • Alue on maaseutumainen ja ympäristö  rauhallinen
  • Huonoa ovat puutteelliset julkisen liikenteen yhteydet (bussiyhteys Espoon keskustasta vain noin tunnin välein)
  • Niinikään kauppoihin on matkaa, Espoon keskukseen on noin kymmenen kilometriä
  • Huomioitavaa on, että alueella rakentamiselle maisemakohtaisia säännöksiä.

Finnoo

• Finnooseen suunnitellaan uutta asuinaluetta. Tässä vaiheessa suunnittelua olisi mahdollista kaavoittaa alueelle myös siirtolapuutarha-alue.
  • Hienoja merellisiä maisemia, kävelymatkan päässä lukuisia uimarantoja.
  • Matinkylän palvelut sekä mahdollisesti lähivuosina rakennettava uimahalli kävely/pyöräilymatkan päässä.
  • Hyvät joukkoliikenneyhteydet, metroasema tulee olemaan lähellä.
  • Huomioitavaa on, että alueella on varsin iso asukasmäärätavoite. Mahtuuko alueelle siirtolapuutarha-alue?

Hista

• Histaan suunnitellaan uutta kaupungiosaa. Jos ennen asutuksen tiivistymistä alueelle voisi toteuttaa siirtolapuutarha-alueen.
  • Nuuksion alue on lähellä, ulkoilumahdollisuudet ovat hienot.
  • Kohtuullisen matkan päässä on myös Siikajärvi.
  • Joukkoliikenneyhteydet ovat nyt kohtalaiset, ja tulevat parantumaan lähivuosikymmeninä.
  • Huonoa on, että kauppoihin on tällä hetkellä pitkä matka.

Kauklahti

• Kauklahdessa on Espoon kaupungin omistamaa peltoalaa Espoonjoen pohjoispuolella, joen ja radan välissä.
  • Alueella on hyvä julkisen liikenteen yhteydet, bussipysäkki ja juna-asema alle kilometrin etäisyydellä.
  • Lähistöllä ovat jo Kauklahden viljelypalstat. Siirtolapuutarha täydentäisi aluetta.
  • Hyvää on myös, että Kauklahden kaupalliset palvelut ovat lähellä.
  • Huonoa on, että uimarannoille on matkaa. Myös ohikulkevasta junaradasta tulee meteliä.

Kirkkojärven puisto

• Kirkkojärvelle on suunnitteilla puisto. Sen reunalta voitaisiin lohkaista alue pienelle siirtolapuutarha-alueelle.
  • Alueella on hyvät julkiset liikenneyhteydet.
  • Uimahalli on vieressä. - Espoon keskuksen kaupat ja muut palvelut ovat lähellä.
  • Suunnittelussa täytyy huomioida että Espoonjoki tulvii alueella.
  • Turuväylä aiheuttaa meteliä.

Latokaski

• Latokasti on alavaa vanhaa merenpohjaa jonne olisi helppo rakentaa siirtolapuutarha-alue.
  • Hyvää on, että ulkoilualueet ja Espoon keskuspuisto ovat lähellä. Alueelta on mahdollista kulkea keskuspuiston ulkoilureittejä Nuuksion kansallispuistoon.
  • atokaskesta on hyvät bussiyhteydet.
  • Lähellä on kauppoja.
  • Huonoa on, että lähellä ei ole uimarantaa tai uimahallia (lähimmät Espoonlahdessa ja Espoon keskuksessa).

Rastaala

• Turuntien pohjoispuolella mormonitemppelin itäpuolella on jo kaupungin viljelypalstoja. Siihen yhteyteen sopisi myös siirtolapuutarha-alue.
  • Alueella on toimiva joukkoliikenne.
  • Kauppoja on lähellä, niin Rastaalassa kuin Leppävaarassa.
  • Vieressä on hyvät ulkoilumahdollisuudet, ja vieressä ovat uimahalli ja tuleva maauimala.

Suna

• Riimukalliontien päässä on myös kaupungin omistuksessa olevaa peltoaukeaa.
  • Alueelta on hyvä bussiyhteydet.
  • Kauppoja ja muita palveluita löytyy Espoon keskuksesta ja Suvelasta.

Suurpelto

• Suurpellon alue on kaavoitettu ja osin rakenteilla. Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen mielestä olisi syytä pohtia onko alueelta mahdollista löytää paikka siirtolapuutarha-alueelle.
  • Alueella on toimivat julkisen liikenteen yhteydet
  • Keskuspuiston myötä ulkoilumahdollisuudet ovat hienot.
  • Ison Omenan palvelut ovat kävely/pyöräilymatkan päässä
  • Lähikauppaa ei tällä hetkellä ole, mutta Suurpeltoon on tulossa myöss kaupppoja.
  • Matinkylään mahdollisesti rakennettava uimahalli on kävely/pyöräilymatkan päässä

Suvisaaristo

• Espoon kaupunki omistaa Suvisaaristosta runsaasti maata. Sieltä voisi löytyä sopiva paikka myös siirtolapuutarha-alueelle, vaikkakin monet alueet on kaavoitettu suojeltavaksi.
  • Suvisaariston on luonnonkaunis alue, jossa Espoon kaupungilla on runsaasti maaomistusta
  • Uimaranta on lähellä.
  • Suvisaaristoon voisi toteuttaa ainutlaatuisen “merellisen” siirtolapuutarha-alueen.
  • Soukan palvelut suhteellisen lähellä, myös idyllinen kyläkauppa hyötyisi siirtolapuutarha-alueesta.

Espoossa on tällä hetkellä yksi siirtolapuutarha-alue, Puolarmaarissa. Leppävaaran Säteriin on rakenteilla uusi siirtolapuutarha-alue, ja Niipperiin sellainen on suunnitteilla. Kaikki kolme aluetta on toteutettu tai toteutetaan osakeyhtiömallilla. Espoon siirtolapuutarhayhdistys haluaa että alueita toteutetaan myös perinteisesti, ekologisesti,  yhdistyspohjaisesti ja omakustannehinnalla.

Lisätietoja: www.espoonsiirtolapuutarhayhdistys.net